Ouderportaal

24 uur per dag, 7 dagen per week

Om in te spelen op de behoefte van ouders lanceerden wij op 16 augustus 2016 ons online ouderportaal. Informatiemanager jeugdgezondheidszorg (JGZ) Johan Crebas, zelf vader van 2 zoons (4 en 6 jaar), weet er alles over.

De kinderen uit ons werkgebied die zijn geboren na 1 januari 2012 hebben een plekje in ons nieuwe ouderportaal. Hun ouders kunnen onder meer afspraken verplaatsen, gegevens wijzigen en instellen of ze voor afspraken op het CJG een sms-notificatie willen krijgen. “We merken dat ouders steeds meer behoefte krijgen aan andere vormen van contact”, licht Johan toe. “Met het ouderportaal spelen we daarop in.”

Johan Crebas, vader van 2 zoons (4 en 6 jaar)

“We geven ouders meer regie.”

Persoonlijke voorkeuren

Of het nou dinsdagavond, vrijdagochtend of zondagmiddag is; ouders kunnen altijd inloggen op de persoonlijke omgeving van hun kind. “We geven ouders meer regie”, vertelt Johan. “In het ouderportaal kunnen ze bijvoorbeeld aangeven dat een van de ouders op maandag of woensdag niet werkt. En dat ze een afspraak met ons daarom bij voorkeur op een van die dagen willen. Daar proberen wij in onze planning dan zoveel mogelijk rekening mee te houden.”

Zelf zou Johan deze optie graag gebruiken. “In Utrecht, waar ik woon, wordt er nog niet gewerkt met een ouderportaal. Ik kan nergens aangeven dat ik op woensdag thuis ben met Ids en Abe, en daarom de afspraken met de jeugdarts of -verpleegkundige het liefst op die dag inplan. Tot nu toe heb ik elke afspraak telefonisch verplaatst. Ik kijk er dus naar uit dat het ouderportaal ook in onze regio wordt ingevoerd!”

“Het aantal gebruikers van ons ouderportaal groeit elke maand.”

Stijgende lijn

Sinds de lancering groeit het aantal gebruikers van ons ouderportaal elke maand: logden in september 2016 nog 243 unieke bezoekers in, in december waren dat ruim 1000 ouders meer. Johan: “Die lijn zet door in het nieuwe jaar, zagen we inmiddels aan de cijfers van januari. Toen bekeken 1747 ouders of verzorgers de gegevens van hun kind.”

De cijfers laten ook goed zien wat ouders in het ouderportaal doen en bekijken. Steeds meer mensen verplaatsen digitaal een afspraak, het aantal mensen dat het BMI – de Body Mass Index, het getal dat toont of de lengte en het gewicht met elkaar in verhouding zijn – van hun kind bekijkt stijgt en ook stellen elke maand meer ouders in dat ze graag per sms een seintje willen krijgen wanneer er een afspraak met het CJG aankomt. “Maar van alle mogelijkheden in het ouderportaal wordt de groeicurve het meest aangeklikt”, vertelt Johan. “Ik snap dat wel: ook ik vind het leuk om te zien hoe mijn jongens groeien.”

“We kijken continue kritisch waar we de veiligheid kunnen verbeteren.”

Veilige omgeving

Veiligheid vinden wij heel belangrijk. Alleen mensen die volgens de gemeentelijke basisadministratie de ouder zijn van een kind dat bij ons in zorg is, mogen inloggen op het ouderportaal. Hiervoor hebben ze hun DigiD en een sms-code nodig. “Bovendien kijken we continue kritisch waar we de veiligheid kunnen verbeteren”, benadrukt Johan. “Daar hechten we veel waarde aan; voor nu, maar ook voor de toekomst. Sinds dit najaar weten we dat we in 2019 wettelijk verplicht zijn om alle medische dossiers digitaal beschikbaar te stellen. Die nieuwe wetgeving houden we bij het verder ontwikkelen van het ouderportaal in ons achterhoofd.”

Het ouderportaal van de toekomst

We noemden het al: vanaf het jaar 2019 is elke zorginstelling verplicht om digitaal de dossiers van patiënten aan te bieden. Met ons ouderportaal groeien we daarnaartoe. Johan: “We hebben een mooi fundament gelegd voor meer interactie met ouders. We doen ervaring op, hebben al veel randvoorwaarden geregeld en kunnen nu aan de slag met alle vragen die nog openstaan voordat we de grote wettelijke stap gaan zetten. We zien het belang van openheid en interactie, en we zien mooie mogelijkheden om onze digitale dienstverlening uit te breiden. Maar privacy en veiligheid staan voor ons voorop.

Financieel jaarverslag