Tebbiebeer

Dromen, durven, doen!

Tebbie is groot, zacht en aardig. Hij bezoekt al onze locaties om daar innovatieve ideeën op te halen. Want in de hoofden van onze medewerkers zitten de beste plannen om ons werk beter te maken. En samen kunnen we ze waarmaken.

Stel je eens voor: een vriendin verhuist naar de andere kant van de wereld en je spreekt en ziet elkaar geregeld via een digitale verbinding. Omdat je morgen in het vliegtuig stapt en naar haar toegaat, vraag je aan je telefoon welk weer je kunt verwachten. Je krijgt een goed, duidelijk uitgesproken antwoord. Wanneer je een paar dagen later bent aangekomen in de grote stad waar zij woont, zie je een auto rijden zonder bestuurder.

Gek?

Nog geen 20 jaar geleden dachten we van wel. Nu kan het. Het laat zien dat wat op dit moment ondenkbaar lijkt, in de toekomst misschien normaal is. En dat er, vooral op digitaal gebied, zoveel verandert, dat het grote kansen biedt voor onze dienstverlening. “Met die gedachte ging Michel Osseweijer, onze manager ICT en groot voorstander van innovatief denken, aan de slag”, vertelt Valentine Ockhuizen.

“We gingen op zoek naar een methode om dromen te vangen én er vervolgens mee aan de slag te gaan.” 

Het ontstaan van Tebbie

Valentine, in het dagelijks leven onze facilitair manager, is een van de initiatiefnemers van Platform51, het innovatieplatform dat een aantal medewerkers gezamenlijk opzette. “Voorop stond dat we alle medewerkers bij dit proces wilden betrekken”, vertelt ze. “Maar hoe doe je dat dan; buiten je eigen grenzen denken, ontdekken wat er allemaal al speelt in onze organisatie en inventariseren welke wensen en dromen er leven? We gingen op zoek naar een methode om dromen te vangen én er vervolgens mee aan de slag te gaan.” Zo ontstond Tebbie, nadat een van de initiatiefnemers de show van cabaretier Richard Groenendijk had gezien. Tebbie, een grote teddybeer die het afgelopen jaar overal mee naartoe ging.

Over geeltjes en spiegels

Waar Tebbie komt, gaan collega’s met elkaar op zoek naar nieuwe ideeën. “Elke workshop startten we met een aantal voorbeelden”, blikt Valentine terug. “Zo vertelden we over de zelfrijdende auto van Tesla. En vroegen we ons af waarom daar spiegels aan zitten. Wat blijkt? De wet in alle landen verplicht buitenspiegels. En ken je het de post-its van lijmfabrikant 3M, de zogeheten geeltjes? Die ontstonden toen een groep medewerkers ging nadenken over een compleet mislukte lijm. Het bleek uiteindelijk perfect te zijn voor klevende notitievelletjes. Die nu, jaren later, het best verkopende product van de fabrikant zijn.” De moraal van het verhaal: durf buiten de grenzen van protocollen, regels en wetten te kijken, en vertrouw erop dat de toekomst nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt.

Valentine Ockhuizen, afdelingshoofd Facilitair

Tebbie voor ideeën?

“We merkten dat het noemen van een aantal voorbeelden stof gaf tot nadenken”, vervolgt Valentine. “Daarom hielden we onze collega’s vervolgens een spiegel voor door vergelijkingen te maken tussen onze eigen jeugdgezondheidszorg in 1930 en nu. Daarna toonden we een aantal veranderingen: voorbeelden van wat al aan het veranderen is en voorbeelden van realistische ideeën.” Voor een afspraak met ouders en hun kind hebben we bijvoorbeeld vaak maar 20 minuten de tijd. Dat is meestal voldoende, maar sommigen zouden we graag langer zien. Kunnen we misschien tijd winnen door een selecte groep ouders hun kind zelf te laten meten en wegen en die gegevens digitaal te ontvangen? Of kunnen we over bepaalde onderwerpen, zoals we deden tijdens de Puberchallenge die we afgelopen jaar startten, online via een livestream gericht advies geven aan een grote groep ouders met vragen over hetzelfde onderwerp? Valentine: “Door alle voorbeelden ging onze vraag leven: Tebbie voor ideeën? Want uiteindelijk draaide elke workshop daar om.”

 “Doordat iedereen kon meedenken op zijn eigen manier, leverden alle collega’s zonder oordeel of belemmering een waardevolle bijdrage.”

Dromers, realisten en critici

Tebbie gaat ervan uit dat iedereen anders is, anders denkt en andere dingen belangrijk vindt. “Deelname aan de workshops was vrijwillig: iedereen mag, niemand moet”, vertelt Valentine. “En iedereen kon meedenken vanuit zijn persoonlijke voorkeursrol. Ben je dromer, realist of criticus? Elke rol is even belangrijk: zonder dromers komen er geen innovatieve ideeën, zonder realisten geen randvoorwaarden en zonder critici worden dromen niet concreet uitvoerbaar.” Doordat iedereen kon meedenken op zijn eigen manier, leverden alle collega’s zonder oordeel of belemmering een waardevolle bijdrage. Valentine: “Dat leverde prachtige resultaten op!”

De toekomst van Tebbie

Tebbie is niet gestopt na de workshopronde. Aan goede ideeën heb je tenslotte weinig als je er niets mee doet. “Iedereen die meedeed aan de workshops hebben we toegevoegd aan een Yammergroep”, zegt Valentine. “Daarin staan alle gedroomde dromen. Van het CJG in 1 gebouw met de huisarts en de fysiotherapeut tot consulten via Skype. Van een digitaal groeiboekje ontwikkelen tot ouders zelf laten meten en wegen.” In de Yammergroep kan iedereen nieuwe ideeën toevoegen en reageren op al bestaande gedachten. Steeds vanuit de rol die het best bij de persoon past: de dromer, de realist of de criticus. Valentine: “Zo worden dromen steeds concreter en beter uitvoerbaar. Of wordt duidelijk: de organisatie is er nu nog niet klaar voor, maar we onthouden het voor de toekomst.”

“In volgorde van de uitkomst kijken we nu of we de dromen werkelijkheid kunnen maken!”

 

1 jaar, 130 dromen

In totaal zijn tijdens alle workshops 130 dromen gedroomd. “Daarvan hebben we een top-10 samengesteld”, vertelt Valentine. “De jury keek naar de mate van innovatie, uitdaging en haalbaarheid van een droom. Bovendien moet de droom echt bijdragen aan het veilig, gezond en happy laten opgroeien van kinderen.” Sommige dromen worden al uitgewerkt en vallen onder een doorontwikkeling van de bestaande dienstverlening. Anderen zijn nieuw en het proberen waard. Tijdens onze medewerkersbijeenkomst op 16 januari 2017 kon iedereen stemmen op de top-10. Het doel: van welke dromen vinden medewerkers dat er geld, tijd en energie in gestoken moet worden om te onderzoeken of het echt kan worden uitgevoerd? Valentine: “In volgorde van de uitkomst kijken we nu of we de dromen werkelijkheid kunnen maken!”

“Maar hoe groot we ook denken, we beginnen klein.”

Innovatief in heel Nederland

Niet alleen binnen onze organisatie blijkt Tebbie innovatief te zijn, vertelt Valentine tot slot. “Jeugdgezondheidszorgorganisaties uit het hele land kijken naar ons. We willen onze dromen daarom niet alleen voor onszelf waarmaken: alles wat we uitproberen op één locatie, willen we zonder al te veel aanpassingen kunnen uitrollen over al onze locaties. En misschien kan het wel een voorbeeld zijn voor meer organisaties in heel Nederland. Maar hoe groot we ook denken; we beginnen klein. Want we zijn ervan overtuigd dat we met kleine, concrete stappen heel ver kunnen komen.”

Van sceptisch naar enthousiast

Consultatiebureauassistente Lia Koster was een van de ongeveer 250 deelnemers aan de Tebbieworkshops. “Hoewel het niet verplicht was, merkte ik aan het begin van de bijeenkomst wel dat veel van ons wat sceptisch waren. Ik zag afwachtende gezichten en armen over elkaar. Ik was wel nieuwsgierig, al wist ik niet wat ik ervan moest verwachten. In de loop van de workshop zag ik de houding veranderen: de meeste collega’s werden echt enthousiast. Zelf vond ik het uiteindelijk heel verrassend! Het was leuk om te horen over de zelfrijdende auto van Tesla, het hoofdkantoor van Apple of de klevende notitieblaadjes. En de mogelijke vernieuwingen die ik hoorde voor het CJG vond ik een eyeopener. Vooral het idee om niet meer iedereen alle folders mee te geven, maar ze zelf te laten kiezen uit een klein rek met folders vond ik heel praktisch: zo nemen mensen mee wat ze zelf interessant vinden en eindigt er volgens mij veel minder in de prullenbak.

U bent hier

Financieel jaarverslag